Dla wielu osób złapanie gumy to pierwszy w życiu samodzielny kontakt z narzędziami i naprawą roweru. Zobacz jak podołać temu wyzwaniu.

flak

1) Miej przy sobie narzędzia i dętkę.

Jeżdżąc po mieście, zazwyczaj unikamy wożenia zbędnych rzeczy. Wiadomo – każdy dodatkowy kilogram przeszkadza, gdy trzeba rower wnieść po schodach, albo podjechać pod górkę. W dodatku w miastach nie brakuje sklepów rowerowych, w których spokojnie możemy się zaopatrzyć w części lub zlecić szybką wymianę dętki serwisantowi.

Niestety złośliwość rzeczy martwych powoduje, że gumę łapiemy najczęściej z daleka od serwisu, albo tuż po jego zamknięciu. Wokoło nie ma nikogo do pomocy, a od domu dzieli nas kilka kilometrów przymusowego spaceru. Dlatego warto wozić ze sobą kilka podstawowych narzędzi, by móc samemu wymienić dętkę w trasie.

2drobiazgi

Zestaw narzędzi i części, który proponujemy wozić (jest całkowicie wystarczający do większości rowerów), składa się z zapasowej dętki i łyżek do zdejmowania opony z obręczy. Bardziej doświadczeni łyżki potrafią zastąpić wkrętakiem, kluczami do domu, czy domowymi sztućcami, ale nie polecamy takich praktyk, gdyż łatwo w ten sposób uszkodzić obręcz lub dętkę.

Osoby posiadające koła przykręcane do widelca/ramy śrubami, potrzebować będą również klucza płaskiego do odkręcenia koła (najczęściej 15 mm, ale w starych rowerach zdarzają się też koła przykręcane z użyciem kluczy 13 lub 14 mm). Niektórym może przydać się też klucz płaski 10 mm (np do odkręcenia śruby hamulca torpedo) lub klucz imbusowy 5 mm (do odkręcenia mocno naciągniętej linki hamulca szczękowego).

2) Wyjmij koło z roweru.

hamulce

Demontaż koła z roweru nie jest konieczny jeżeli planujemy dętkę łatać na miejscu (wtedy jednak trzeba mieć ze sobą łatki). Jednak w celu wymiany dętki, zwykle musimy zdjąć koło z roweru (nie dotyczy niektórych kół rowerów trójkołowych lub o jednostronnym mocowaniu koła do ramy). W tym celu najpierw należy rozpiąć hamulec lub odkręcić linkę hamulcową (w przypadku rowerów z hamulcami szczękowymi) – patrz zdjęcie wyżej.

kolo

Po rozpięciu hamulca możemy odkręcić koło. W przypadku kół zapinanych szybkozamykaczami otwieramy dźwignię szybkozamykacza. W przypadku rowerów z kołami mocowanymi na śruby konieczne będzie użycie klucza.

Odkręcone koło przednie po takim zabiegu powinno dać się wysunąć z widelca. W przypadku koła tylnego trzeba jeszcze zdjąć łańcuch.

3) Zdemontuj oponę, wyjmij dętkę.

opona

Gdy nasze koło leży już spokojnie obok roweru, możemy zająć się zdjęciem opony z obręczy. W tym celu posłużymy się łyżkami. Pierwszą z nich wkładamy pomiędzy obręcz a oponę i podważamy tak jak na zdjęciu powyżej.

opona2

Później staramy się włożyć drugą łyżkę obok pierwszej i odsuwać je od siebie tak, by kawałek po kawałku wydobyć oponę z obręczy.

4) Wyjmujemy dętkę, szukamy dziury.

wyjecie 3

Gdy już udało nam się ściągnąć oponę z obręczy (patrz zdjęcie powyżej), możemy wyciągnąć dętkę z opony. Najlepiej w tym celu zacząć od wentyla. Musimy odkręcić nakrętki, po czym należy go wepchnąć do obręczy

.wyjecie2

Kolejnym etapem jest wyciągnięcie dętki z opony:

wyjecie 3

5) Poszukiwanie dziury

W zasadzie po wyciągnięciu dętki z opony, można ją po prostu wymienić na nową, ale zanim to zrobimy, dobrze jest upewnić się, czy w oponie nie utkwił gwóźdź lub inny element, który spowodował złapanie gumy.

W tym celu zaraz po wyjęciu dętki z opony, pompujemy ją mocno. Później szukamy dziury przesuwając dłoń lub policzek nad dętką. Gdy poczujemy podmuch powietrza, wiadomo, że dłoń lub policzek znajduje się tuż nad dziurą.

Teraz przykładamy dętkę do koła tak jak na zdjęciu powyżej, by ustalić w którym miejscu opony znajduje się dziura, którą znaleźliśmy w dętce. To miejsce opony dokładnie sprawdzamy przesuwając palcem od wewnątrz i zewnątrz i starając się wyczuć, czy w oponie nie tkwi gwóźdź, szkło, kolec krzaka róży lub inna przyczyna uszkodzonej dętki (uważajmy by się nie pokaleczyć!). Jeżeli taki element znajdujemy, musimy go koniecznie z opony wyciągnąć, by nie przebił naszej nowej dętki.

Zdarza się też, że otwór w dętce nie znajduje się wcale od strony opony, lecz od strony obręczy. Wskazuje to na uszkodzenie opaski zabezpieczającej dętkę przed przebiciem od ostrych fragmentów obręczy, nypli lub szprych. Jedyny skuteczny sposób w takiej sytuacji to wymienić uszkodzoną opaskę przed wymianą dętki. Jeżeli jesteśmy w terenie i nie mamy przy sobie zapasowej opaski, to tymczasowo zastąpić ją może np kilkukrotne owinięcie obręczy od środka taśmą izolacyjną.

Zdarza się też, że  w dętce znajdują się dwie dziury (rzadziej jedna), które nie znajdują się ani od strony obręczy, ani od strony opony, lecz z boku. To tzw snake-bite, czyli uszkodzenie opony od przytrzaśnięcia ją na wyboju pomiędzy twardą nawierzchnię a obręcz. Wskazuje to, że jechaliśmy mając zbyt słabo napompowane koła. Po wymianie warto więc pamiętać o porządnym napompowaniu kół.

6) Wymieniamy dętkę, zakładamy oponę.

Po wyeliminowaniu prawdopodobieństwa natychmiastowego ponownego złapania gumy z powodu gwoździa w oponie, możemy przystąpić do właściwej wymiany dętki. Najłatwiej jest zacząć od wsadzenia wentyla w jego miejsce w obręczy. Później układamy dętkę w oponę starając się, by nie zagiąć jej za bardzo i by była ona w oponie równomiernie rozłożona.

Kolejnym etapem jest założenie opony na obręcz. W tym celu znowu musimy posłużyć się łyżkami. Różnica jest taka, że tym razem podważamy nimi oponę tak, by kawałek po kawałku wepchnąć ją do środka obręczy.

7) Montaż koła do widelca lub ramy.

Po złożeniu koła, wystarczy je już tylko zamontować ponownie na rowerze i gotowe. Zwróćmy uwagę na to, by koło w rowerze zamontować prosto, by nasz rower nie stał się dwuśladem. Nie zapomnijmy o tym, by ponownie zapiąć rozpięty wcześniej hamulec (ewentualnie by z powrotem przykręcić linkę hamulca jeżeli ją odkręcaliśmy).